Historiens giljotin henger over 68-generasjonens hode

526919947

Den som fortsatt husker litt av Hegel og Marx, vil trolig kunne slutte seg til beskrivelsen av historien som en dialektisk kamp mellom krefter og motkrefter i ulike faser. Samfunnsvitenskapen har ikke siden fremkommet med noen mer dekkende beskrivelse av menneskehetens politiske utviklingshistorie.

Men på samme måte som Hegel utviser klare mangler i sin ensidige vektlegging av ideene som historiens primære drivkraft, blir Marx` like ensidige vektlegging av materielle drivkrefter også feil. Både ideologiske og materielle forhold og ulike grupper og nasjoners verdimessige så vel som økonomiske interesser driver historien fremover.

Begges utopiske forestilling om at menneskeheten omsider ville nå den endelige syntese i form av en moralsk og materielt opphøyet styreform viste seg også å være feil. Hegels visjon om det moralsk høyverdige protestantiske Tyskland som sivilisasjonens sluttprodukt ble effektivt knust ved to verdenskriger startet av nettopp det protestantiske Tyskland. Marx’ visjon om det klasseløse samfunn ble endelig kastet på historiens skraphaug ved Sovjetunionens oppløsning 26. desember 1991.

Det feilslåtte sosialistiske eksperimentet etterlot seg en venstreside i villrede og ga vind i seilene til den liberale høyresiden. I 1992 fant imidlertid begge felles håp om utopia i Francis Fukuyamas bok, The End of History and the Last Man.

Fukuyama kastet vrak på Marx’ historiske materialisme, men ikke på forestillingen om at historien var død og at det ultimate utviklingstrinn omsider var nådd. Ikke i form av det klasseløse sosialistiske samfunn, men i markedsøkonomien og det liberale vestlige demokratiet som hadde gått seirende ut av den kalde krigen.

Etterkrigsgenerasjonens reviderte politiske manifest fremstår som en ideologisk syntese mellom 68-erne og den nyliberale høyresiden. Utopismen er den samme, men nå er det Hegel, og ideene, og ikke Marx og realpolitikken som ’ruler’.

Klassekampen ble erstattet med ideal- og verdipolitikken. Stoltenberg og Bondevik kalte det engasjementspolitikk. Kamp for liberale rettigheter, menneskerettigheter og alle minoriteters rettigheter, fargerikt fellesskap, multikultur, folkerett og globalisering ble styrende for utenrikspolitikken så vel som for innenrikspolitikken.

Frihet, likhet og brorskap ble erstattet med EUs fire friheter: fri bevegelse av varer, tjenester, kapital og personer. Kominterns visjon fra 1919 om fred gjennom kommunistisk verdensherredømme ble erstattet av EUs nesten like ambisiøse program for å avvikle grensene og nasjonalstaten til fordel for et overnasjonalt EU. I Norge måtte en sentral elite skuffet akseptere et EØS som ga dem få taburetter i Brussel, men som i realiteten ikke er veldig forskjellig fra fullt medlemskap, bortsett fra fisken.

EU-prosjektets mål om å forhindre nye fascistiske og nasjonalistiske strømninger i Europa ved å avvikle nasjonalstaten, ble imidlertid ledsaget av en grumsete og sterkt misjonerende etnosentrisk universalisme. Sammen med USA ble ambisjonen om å spre demokrati og menneskerettigheter etter vestlig mønster til mindre ’utviklede’ land og regimer i sør og øst styrende for utenrikspolitikken.

Det gjenspeilet seg i et EU og NATO som, så snart muren falt, raskt ekspanderte inn i tidligere sovjetisk interessesfære. Dette har bidratt til en vedvarende russisk opprustning siden 2002 og den tilspissede sikkerhetspolitiske situasjonen vi har overfor Russland i dag.

Det gjenspeilet seg i en naiv, inhuman og feilslått militær intervensjonisme i forsøket på å bombe ’tilbakestående’ stater i Midtøsten til demokrati og menneskerettigheter. Dette har bidratt til å destabilisere en hel region og ført til en folkevandring vi ikke har sett maken til i moderne tid og som er i ferd med å polarisere og destabilisere store deler av Vest-Europa.

Og det gjenspeilet seg i en bistandspolitikk som har bidratt mindre til økonomisk utvikling og mer til bistandsavhengighet, og også i mange tilfeller utstrakt korrupsjon og ressursmisbruk både i mottaker- og giverlandene.

Som under EF-kampen forstår grasrota utenfor Ring 2 at det er mer enn langt nok til Oslo og at det er enda lengre til Brussel. Den har ikke akseptert at en sterk nasjonalstat er synonym med destruktiv nasjonalisme og en trussel mot demokratiet. Folk flest forstår intuitivt at nasjonalstaten snarere er en forutsetning for et velfungerende demokrati og at gode grenser er en forutsetning for gode naboer og for fred og stabilitet.

Oppløsningstendensen i EU er allerede kommet langt. Innvandringen og den verdistyrte engasjementspolitikken setter velferdsstaten også i Norge under stadig sterkere press. Dette er en utvikling som i tiltakende grad vil manifestere seg i form av økende sosiale konflikter og tiltakende politisk mobilisering. Det kan bli et stygt skue.

Historien er ikke død. Den lever selvsagt fortsatt i beste velgående. 68’ernes verdi- og globaliseringspolitikk blir stadig sterkere utfordret. Grasrota gjør opprør i USA, i hele Vest-Europa og etter hvert også i Norge.

Globalistenes og multikulturalistene klorer seg fast til taburettene med alt de har og med alle krefter. Men deres dager er talte. Historiens giljotin henger over en reaksjonær 68-generasjons hode.

Svar

  1. Rolf O. Berg avatar

    Alltid interessant med denne type analytiske oversikts kommentarer som kan utfordre kjente holdninger.
    Kun et par lett kritiske kommentarer.
    Jeg tror kanskje du har falt for fristelsen å tillegge Vesten vel mye skyld for den misere MØ regionen har blitt rammet av og spenningen i Øst-Vest forholdet.
    Jeg skal nok være enig i at Vesten kunne vist noe større tilbakeholdenhet med å intervenere i russiske interessesfærer.
    Men det finnes ingen skriftlige vestlige avtaler om dette. Når det gjelder Øst Tyskland forpliktet Vesten seg til ikke å utstasjonere atomvåpen og større forband. Det var også de østlige land som viste størst interesse. Det avsluttende KSSE sluttdokument gir alle stater rettigheter til å slutte seg til militære allianser.
    Jeg kan være enig i at Vesten noen ganger har vist overdreven entusiasme når det gjelder å bombe stater i MØ til
    demokrati og MR.
    Jeg følger deg imidlertid ikke helt når du sier at vestlige synder har ført til destabilisering av hele regioner og folkevandring.
    Den pågående afrikanske massevandring over Middelhavet til Sør Europa tror jeg ikke man skal klandre Vesten for.
    Den russiske intervensjon i Syria med medfølgende lidelser og flyktningeflukt er heller ikke Vestens verk.Den amerikanske intervensjon i Irak var nok et tragisk feilgrep som vel hovedsakelig skyldes feilaktig etterretning.
    Afghanistan operasjonen hadde nok folkeretten på sin side, men har neppe oppnådd de resultater man håpet på.
    (Men vi har nok oppnådd betraktelig goodwill innen NATO)
    Men som sagt: en interessant artikkel.

    Liker

    1. Alternativt forum avatar

      Jeg er nok langt på vei enig i dine korreksjoner. For å få frem poengene blir tingene lett satt på spissen i korte tekster som dette. Jeg tror det som skjedde etter Sovjetunionens kollaps var at vi i all vår eufori tok folkeretten litt for bokstavlig og unnlot, i vår iver med å spre demokrati og menneskerettigheter til stater som i lang tid hadde vært under det sovjetiske åket, å la de tunge lange historiske prosessene få tid til å virke. Utvidelsen av EU og NATO østover gikk rett og slett for fort. ‘De jure’ hadde vi retten (vår rett) på vår side. ‘De facto’ forserte vi tunge historiske prosesser for raskt. Kanskje forholdet til Russlandet hadde vært et annet i dag dersom vi hadde tatt det mer med ro og kanskje hadde Russland vist en mer positiv utvikling dersom vi hadde vist mer tilbakeholdenhet. Destabiliseringen i Midt-Østen og Maghreb må vi imidlertid ta ansvaret for. Her var vi nyttige idioter for ekspansiv amerikansk utenrikspolitikk. Å tro at vi kan bombe feudalsamfunn uten en sentralisert statsmakt i vestlig forstand til demokrati og menneskerettigheter i løpet av noen få måneder, tunge prosesser som har tatt de vestlige demokratier århundrer, mener jeg med hånden på hjertet er ufattelig naivt. Innvandringen fra Afrika er som du påpeker en noe annen sak, men ville nok med Ghadaffi fortsatt ved makten i Libya, antakelig ha hatt et annet og langt mindre omfang.

      Liker

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.